Novinky
11.12.2024Nová výše minimálních záloh OSVČ 2025Zvýšení minimální zálohy OSVČ na zdravotní pojištění (od ledna 2025!)
S účinností od 1.1.2025 se zvyšuje minimální záloha na zdravotní pojištění takto:
Minimální záloha na zdravotní |
02.10.2024Informace Finanční správy ČR v souvislosti s živelní pohromou (povodně a záplavy), která zasáhla území ČRV souvislosti s živelní pohromou (povodně a záplavy), která zasáhla území ČR v září 2024, Finanční správa České republiky (dále též „FS“) sděluje:
Pracovníci finančních úřadů budou k dispozici pro případné |
05.01.2024Podpora zajištění na stáří - daňové úlevyVe Sbírce zákonů byl vyhlášen Zákon č. 462/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s rozvojem finančního trhu a s podporou zajištění na stáří
Daně |
Aktuality
Nacházíte se zde: AktualityVláda schválila tzv. daňový balíček 2019
09.07.2018
Obsah připravované novely daňových zákonů a souvisejících předpisů
1) Novela zákona o daních z příjmů
- implementace evropských směrnic ATAD
- omezení uznatelnosti nadměrných výpůjčních výdajů
- možnost uplatnit v základu daně výpůjční výdaje pouze do výše 80 mil. Kč nebo 30 % daňové EBITDA (zisk před úroky, zdaněním a odpisy)
- neuznatelné výpůjční výdaje lze převést do dalších zdaňovacích období
- zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví (exit tax)
- zdanění při přemístění (účetním přeřazení) majetku do stálé provozovny nebo ústředí v zahraničí nebo změně daňového rezidentství, pokud Česká republika v důsledku toho ztratí právo zdanit příjem z budoucího prodeje tohoto majetku
- fikce, že došlo k prodeji majetku „sobě samému“ – příjmem je kupní cena, možnost uplatnit výdaje jako při prodeji
- zdanění ovládané zahraniční společnosti (controlled foreign company – CFC rules)
- ovládaná zahraniční společnost – má na ní více než 50 % podíl český daňový rezident a nevykonává podstatnou hospodářskou činnost (tzv. prázdné schránky)
- příjmy těchto společností se přičítají ovládající společnosti v České republice
- důsledky rozdílné právní kvalifikace (hybridní nesoulady)
- řešení odlišné právní kvalifikace jedné právní skutečnosti v různých státech
- zabraňuje např. tomu, aby určitá transakce byla v jednom státě osvobozena od daně, zatímco ve druhém byla uznatelným výdajem (např. jeden stát ji kvalifikuje jako dividendu, druhý jako platbu úroku)
- omezení uznatelnosti nadměrných výpůjčních výdajů
- úpravy v souvislosti s IFRS 9
- nutná novela v důsledku změny oceňování cenných papírů
- oznamovací povinnost příjmů plynoucích daňovým nerezidentům do zahraničí
- rozšíření dosavadní oznamovací povinnosti o odvedené sražené daně z příjmů plynoucích daňovým nerezidentům do zahraničí i na osvobozené příjmy a příjmy, které podle mezinárodní smlouvy nepodléhají zdanění v České republice
2) Novela zákona o dani z hazardních her
- novelou jsou řešena zejména následující témata:
- změna způsobu, jakým se v základu daně zohledňují vrácené vklady
- cílem je, aby bylo méně často nutné podávat dodatečná daňová přiznání
- daňové řešení problematiky garantovaných turnajů
- reakce na pozměňovací návrh k zákonu o hazardních hrách přijatý v Poslanecké sněmovně, který umožnil vyšší výhry než vklady v případě garantovaných turnajů
- pro ochranu výnosu daně bude zakotveno ustanovení, že výhry lze odečíst pouze do výše 95 % vkladů
- upuštění od zpřísněné informační povinnosti obecních úřadů poskytovat informace správci daně bezodkladně a ponechání pouze obecné úpravy poskytnout informace na vyžádání
- předávání informací mezi orgány v oblasti hazardních her je řešeno skrz trojdohodu a informační systém SDSL, zasílání informací správci daně je duplicitní
- změna způsobu, jakým se v základu daně zohledňují vrácené vklady
3) Novela zákona o dani z přidané hodnoty
- mezi nejvýznamnější věcné změny patří:
- implementace unijního práva (směrnice) – poukazy (vouchery) a e-commerce
- stanovení podrobnějších pravidel pro výpočet nároku na odpočet daně v částečné výši
- úprava pojmů úplata a ekonomická činnost
- stanovení základu daně při platbě virtuální měnou (např. bitcoin)
- rozšíření možnosti uplatnění nároku na odpočet daně při registraci plátce
- úprava institutu opravy výše daně v případě pohledávky za dlužníkem v insolvenci
- stávající úprava v § 44 je nahrazena novými ustanoveními (§ 46 a násl.), která v návaznosti na judikaturu Soudního dvora Evropské unie rozšiřuje tituly, na základě kterých může být základ daně opraven
- oprava základu daně v případě reorganizace je v návaznosti na judikaturu podřazena pod úpravu základu daně podle § 42
- úprava osvobození od daně při dodání lidské krve a jejích složek
- osvobození od daně se bude muset vztahovat na dodání plazmy přímo použité pro péči o zdraví nebo k terapeutickým účelům, nikoliv na dodání plazmy určené k průmyslovému využití (např. výroba léků)
- úprava pokut v souvislosti s kontrolním hlášením
- zavedení lhůty 6 měsíců pro vydání platebního výměru na pokutu vzniklou ze zákona a přechodné ustanovení, na jehož základě se tato lhůta uplatní i zpětně na již vzniklé pokuty, čímž je fakticky eliminuje
- dělená účinnost: většina od 1. ledna 2019, pár ustanovení od 1. ledna 2021 (legisvakance pro povinnou elektronickou formu podání identifikovaným osobám a omezení možnosti zdanit nájem nemovité věci)
4) Novela insolvenčního zákona
- potvrzení zapodstatovosti pohledávky státu z titulu opravy výše daně u pohledávek za dlužníky v konkursu (srov. § 44 zákona o dani z přidané hodnoty)
- tato úprava se v návaznosti na novou úpravu opravy základu daně v případě nedobytné pohledávky (§ 46a násl. zákona o dani z přidané hodnoty) rozšiřuje na všechny pohledávky státu vzniklé z toho důvodu
- zároveň dochází k rozšíření zapodstatovosti i na pohledávky státu vzniklé v návaznosti na opravu základu daně z důvodu reorganizace
- zpracováno ve spolupráci s Ministerstvem spravedlnosti
5) Novela zákona o spotřebních daních
- novelou jsou řešena zejména následující témata:
- úprava ustanovení upravujících tabákové nálepky
- primární změna je způsobena potřebou reagovat na unijní implementaci v oblasti zákona o potravinách a tabákových výrobcích
- např. vypuštění úpravy, dle které při otevření jednotkového balení musí dojít k poškození tabákové nálepky
- dále dochází např. k rozdělení tabákových výrobků na tabákové výrobky neznačené a tabákové výrobky značené nesprávným způsobem
- tím bude umožněno rozlišovat závažnost porušení při značení tabákových výrobků, což bude rozlišeno z hlediska následných postihů (např. nezdaněné tabákové výrobky se v případě jejich zjištění zdaňují v plné výši, u tabákových výrobků značených nesprávným způsobem bude možné doměřit daň pouze v případě, že náležitosti tabákové nálepky neodpovídají jednotkovému balení, případně pouze uložit pokutu)
- zdanění zahřívaných tabákových výrobků
- vychází se z úpravy spotřební daně z tabákových výrobků (včetně značení), pro zahřívané tabákové výrobky se kromě předmětu daně a sazby daně zakotvuje pouze speciální úprava
- úprava zdanění bude účinná od 1. ledna 2019, aplikovat se však bude až od 15. února 2019, aby se odběratelům poskytl dostatečný časový prostor pro získání a nalepení tabákových nálepek
- se zahřívanými tabákovými výrobky bez tabákové nálepky se bude moci bez postihu nakládat do 31. července 2019
- úprava kódů kombinované nomenklatury v návaznosti na prováděcí rozhodnutí EK č. 2018/552
- současně se navrhuje zmocňovací ustanovení k budoucí úpravě prostřednictvím nařízení vlády, vydá li Evropská komise další podobné nařízení
- zahrnutí italské obce Campione d’Italia a italských vod jezera Lugano do celního území unie a do územní působnosti směrnice o obecné úpravě spotřebních daní (na základě zatím pouze návrhu směrnice, transpoziční lhůta však pouze do 1. ledna 2019)
- dělená účinnost: část vyhlášením (kombinované nomenklatury), většina od 1. ledna 2019, úprava § 116 odst. 4 ZSPD od 15. února 2019 (důvodem je šesti týdenní lhůta pro odběr tabákových nálepek nového vzoru; stejnou účinnost bude mít i nová vyhláška o tabákových nálepkách)
6) Novela celního zákona
- novela obsahuje dílčí změny, zejména zúžení nutnosti zajišťovat daň z přidané hodnoty spolu se clem v některých specifických případech dovozu zboží, což bude představovat snížení finanční zátěže podnikatelských subjektů
7) Novela daňového řádu
- v rámci novely dochází v návaznosti na evropskou legislativu k explicitnímu doplnění mezi základní zásady správy daní tzv. zákazu zneužití práva, který je již dnes dovozován judikaturou i správní praxí
8) Novela zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní
- novela obsahuje úpravy implementace DAC 2 a DAC 4 a souvisejících mezinárodních dohod v návaznosti na OECD provedené hodnocení implementace, které jsou potřebné zejména z důvodu posunu ve výkladu implementovaných předpisů
9) Novela zákona o Finanční správě ČR
- novela obsahuje především následující témata:
- speciální pravidla pro Finanční správu ČR ve vztahu k zákonu o státní službě
- centralizace vydávání služebních předpisů, služební průkaz, úprava postavení zástupců vedoucích služebních úřadů
- zřízení daňové analytické evidence (DAE)
- legislativní uchopení stávající faktické zvýšené ochrany souhrnných analytických dat spravovaných Generálním finančním ředitelstvím, které obsahují zejména údaje z kontrolních hlášení a evidence tržeb
- změna příslušnosti správce daně z hazardních her
- nově bude místně příslušný pouze Specializovaný finanční úřad
10) Novela zákona o Celní správě ČR
- novela přináší rozšíření možnosti použití krycích dokladů celníkem v případech, kdy zjištění jeho totožnosti vede ke zmaření výkonu agendy v oblasti hazardní her nebo evidence tržeb, anebo k ohrožení života, zdraví nebo majetku osob
...zpět na seznam aktualit