Novinky
11.12.2024Nová výše minimálních záloh OSVČ 2025Zvýšení minimální zálohy OSVČ na zdravotní pojištění (od ledna 2025!)
S účinností od 1.1.2025 se zvyšuje minimální záloha na zdravotní pojištění takto:
Minimální záloha na zdravotní |
02.10.2024Informace Finanční správy ČR v souvislosti s živelní pohromou (povodně a záplavy), která zasáhla území ČRV souvislosti s živelní pohromou (povodně a záplavy), která zasáhla území ČR v září 2024, Finanční správa České republiky (dále též „FS“) sděluje:
Pracovníci finančních úřadů budou k dispozici pro případné |
05.01.2024Podpora zajištění na stáří - daňové úlevyVe Sbírce zákonů byl vyhlášen Zákon č. 462/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s rozvojem finančního trhu a s podporou zajištění na stáří
Daně |
Aktuality
Nacházíte se zde: AktualityInformace GFŘ k aplikaci § 106a zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (nespolehlivý plátce) a souvisejících ustanovení
01.09.2014
S účinností od 1. 1. 2013 zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „zákon o DPH“) obsahuje ustanovení § 106a, které
stanoví podmínky pro aplikaci nového právního institutu tzv. nespolehlivého plátce.
Tento institut, zejména v kombinaci s § 109 odst. 3 zákona o DPH, by měl primárně
sloužit jako efektivní nástroj v boji proti únikům v oblasti DPH.
1. Za závažná porušení plnění povinností plátce pro účely aplikace institutu
nespolehlivého plátce se považují situace kdy:
a) Dochází k ohrožení veřejného zájmu na řádném výběru daně z přidané hodnoty,
neboť plátce porušil své zákonem stanovené povinnosti, což mělo za důsledek
vyměření daně podle pomůcek nebo doměření daně podle pomůcek oproti poslední
známé dani. K ohrožení veřejného zájmu dochází, pokud bude ve výše uvedených
případech platebním výměrem vyměřena nebo doměřena daň z přidané hodnoty v
minimální výši 500 tisíc Kč. Do výše minimální částky se nezahrnuje případné
příslušenství daně.
Při rozhodování o nespolehlivosti plátce lze přihlížet výhradně k porušením plnění
povinností nastalým v řízeních nebo v souvislosti s řízeními, která byla zahájena po
1. 1. 2013.
b) Dochází k ohrožení veřejného zájmu na řádném výběru daně z přidané hodnoty,
neboť plátce prováděl činnosti nebo se zapojil do obchodů, u kterých existuje
odůvodněná obava, že z nich nebude uhrazena daň z přidané hodnoty, a proto
správce daně po 1. 1. 2013 vydal u tohoto plátce zajišťovací příkaz, který nebyl ve
lhůtě uhrazen.
c) Dochází k ohrožení veřejného zájmu na řádném výběru daně z přidané hodnoty,
neboť u plátce je po dobu nejméně tří kalendářních měsíců po sobě jdoucích
evidován kumulativní nedoplatek na dani z přidané hodnoty ve výši minimálně
500 tis. Kč bez příslušenství daně, a to z daňových povinností vyměřených, případně
doměřených po 1. 1. 2013, a tento stav v době vydání rozhodnutí o nespolehlivém
plátci trvá.
Při rozhodování o nespolehlivosti plátce se v tomto případě za nedoplatek považuje
neuhrazená částka daně ode dne uplynutí lhůty splatnosti, resp. náhradní lhůty
splatnosti uvedené v platebním výměru.
Pokud takto splatnost nebo náhradní splatnost nastala od 1. 10. 2014 dále,
posuzuje se výše nedoplatku podle předchozího odstavce podle textu ve znění
Dodatku č. 2 této Informace. V případě, že nastala před 1. 10. 2014, posuzuje se
rozhodná výše kumulativního nedoplatku podle původního znění Informace
GFŘ č. j.: 101/13-121002-506729 ze dne 5. 12. 2013.
Příklad 1:
- Po daňové kontrole na DPH byly dne 1. 8. 2014 vydány dodatečné
platební výměry na celkem 1,5 mil Kč; náhradní splatnost doměřené
daně 15. 9. 2014; neuhrazeno. U plátce je evidován na DPH kumulativní
nedoplatek ve výši 1,5 mil. Kč z daně doměřené, jak výše uvedeno.
Tento nedoplatek trvá po dobu tří po sobě jdoucích kalendářních měsíců
(říjen, listopad, prosinec 2014).
Pro posouzení možnosti rozhodnutí o nespolehlivosti plátce z důvodu
uvedeného pod písm. c) bodu 1 této Informace se v případě daných nedoplatků
vychází z původního znění Informace GFŘ č. j.: 101/13-121002-506729 ze dne
5. 12. 2013, tj. platí hodnota minimálně 10 mil. Kč.
Příklad 2:
U téhož plátce jako v příkladu 1 byl navíc vydán dne 25. 9. 2014 další platební
výměr na DPH a to na částku 800 tis. Kč, náhradní splatnost uplynula během
měsíce října 2014; neuhrazeno. U plátce je pak po dobu tří po sobě jdoucích
kalendářních měsíců (listopad, prosinec a leden) evidován kumulativní
nedoplatek 2,3 mil. Kč s tím, že u částky 800 tis. jde o nedoplatek splatný
po 30. 9. 2014. U této části nedoplatků již tedy lze pro posouzení možnosti
rozhodnutí o nespolehlivosti plátce z důvodu uvedeného pod písm. c) bodu 1
této Informace vycházet z Informace GFŘ č. j.: 101/13-121002-506729 ze dne
5. 12. 2013, ve znění Dodatku č. 2, tzn. protože trval po dobu tří po sobě jdoucí
kalendářních měsíců a byl ve výši min. 500 tis. Kč, podmínky bodu c) jsou
formálně naplněny.
d) Dochází k ohrožení veřejného zájmu na řádném výběru daně z přidané hodnoty,
neboť plátce porušil své zákonem stanovené povinnosti, což mělo za důsledek
neuznání plátcem uplatňovaného nároku na odpočet daně a vyměření nebo
doměření daně jinak, než plátce deklaroval v podaném daňovém přiznání k DPH
nebo dodatečném daňovém přiznání k DPH. K ohrožení veřejného zájmu dochází,
pokud bude ve výše uvedených případech snížen plátcem uplatněný odpočet daně
minimálně o 500 tisíc Kč a související vyměřená nebo doměřená daň není zcela
uhrazena v náhradní lhůtě splatnosti uvedené v platebním výměru.
Při rozhodování o nespolehlivosti plátce lze v tomto případě přihlížet výhradně k
porušení plnění povinností nastalým v řízeních nebo v souvislosti s řízeními, která
byla zahájena po 1. 1. 2013 a která se takto projeví v rozhodnutích vydaných
správcem daně po 1. 1. 2014.
e) Dochází k ohrožení veřejného zájmu na řádném výběru daně z přidané
hodnoty, neboť plátce porušil své zákonem stanovené povinnosti, což mělo
opakovaně za důsledek vyměření daně podle pomůcek nebo doměření daně
podle pomůcek oproti poslední známé dani. Za naplnění opakovanosti se
v tomto případě považuje, pokud tato situace nastala alespoň za dvě zdaňovací
období z šesti po sobě jdoucích zdaňovacích obdobích.
Při rozhodování o nespolehlivosti plátce lze přihlížet k porušením plnění
povinností nastalým v řízeních nebo v souvislosti s řízeními, která byla
zahájena po 1. 1. 2013, kde rozhodnutí o stanovení daně podle pomůcek bylo
vydáno po 1. 10. 2014.
f) Dochází k ohrožení veřejného zájmu na řádném výběru daně z přidané
hodnoty, neboť plátce neposkytuje požadovanou součinnost, tj. nereaguje
řádně na výzvu nebo výzvy správce daně nebo nepředloží bez řádného
odůvodnění požadované údaje nezbytné pro řádnou správu daně.
Při rozhodování o nespolehlivosti plátce lze v tomto případě přihlížet výhradně
k porušení plnění povinností resp. neposkytnutí požadované součinnosti
nastalému po 1. 10. 2014.
g) Dochází k ohrožení veřejného zájmu na řádném výběru daně z přidané
hodnoty, neboť plátce závažně ztěžuje nebo ztěžoval, maří nebo mařil správu
daně tím, že opakovaně, ani ve lhůtě stanovené správcem daně ve výzvě nebo
náhradní lhůtě stanovené přímo zákonem, nepodal daňové přiznání nebo
hlášení nebo výpis z evidence pro daňové účely. Za naplnění opakovanosti se
v tomto případě považuje, pokud tato situace nastala alespoň 2x v období
dvanácti po sobě jdoucích kalendářních měsíců.
Při rozhodování o nespolehlivosti plátce lze v tomto případě přihlížet výhradně
k případům, kdy konec lhůty stanovené správcem daně nebo náhradní lhůty
stanovené přímo zákonem uplynul po 1. 10. 2014.
h) Dochází k ohrožení veřejného zájmu na řádném výběru daně z přidané
hodnoty, neboť plátce uvedl nepravdivé nebo neúplné informace k registraci
k DPH, které jsou nezbytné pro řádnou správu daně. K ohrožení veřejného
zájmu zejména dochází, pokud plátce nedoplnil, a to ani ve lhůtě stanovené
správcem daně, neopravil již neplatný nebo uvedl nepravdivý nebo jinak
nereálný registrační údaj týkající se skutečného sídla, které je pro účely daně
z přidané hodnoty vymezeno v ustanovení § 4 odst. 1 písm. j) zákona o DPH,
jako adresa místa vedení osoby povinné k dani, kterou se rozumí místo, kde
jsou přijímána zásadní rozhodnutí týkající se řízení osoby povinné k dani, popř.
kde se schází její vedení k zajištění reálného výkonu ekonomické činnosti.
Při rozhodování o nespolehlivosti plátce lze v tomto případě přihlížet výhradně
k porušení plnění povinnosti nastalému po 1. 1. 2015.
Jednotlivá porušení plnění daňových povinností ve smyslu písmen a) až h) tohoto
bodu posoudí správce daně vždy s ohledem na osobu plátce a jeho dosavadní
zkušenosti s tímto plátcem. Správce daně při posuzování porušení plnění zákonných
povinností vždy zohlední také objektivní důvody hodné zvláštního zřetele, které vedly
k nesplnění zákonných povinností plátce. Může se jednat například o živelné
pohromy, závažné zdravotní důvody, důvody vzniku platební neschopnosti či jiné
objektivní překážky, které plátci bránily v řádném plnění daňových povinností.
Obdobně správce daně např. u nedoplatků zohlední případně povolené
posečkání/splátkování úhrady daně.
2. Rozhodnutí o přidělení statusu nespolehlivého plátce
Rozhodnutí o tom, že plátce je nespolehlivým plátcem, vydá správce daně na
základě posouzení porušení povinností, jakož i dalších okolností vymezených v bodu
1) této informace. Skutková východiska a závěry tohoto posouzení uvede správce
daně do odůvodnění svého rozhodnutí. Proti tomuto rozhodnutí lze podat odvolání
do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí a podané odvolání má odkladný účinek
(§ 106a odst. 2 zákona o DPH). Nespolehlivým plátcem se proto plátce stane dnem
nabytí právní moci tohoto rozhodnutí.
Ve výjimečných případech se rozhodnutí o tom, že plátce je nespolehlivým, může
stát vykonatelným (a plátce se pak podle něho stane nespolehlivým) již doručením
tohoto rozhodnutí. Toto by nastalo v důsledku aplikace odst. 3 § 106a zákona
o DPH, podle kterého správce daně může vyloučit odkladný účinek odvolání. Postup
podle zmíněného ustanovení správce daně využije ve zcela výjimečných případech,
kdy se plátce významně podílí na ohrožení veřejného zájmu řádného výběru daně.
Nestanoví-li zákon o DPH jinak (ust. § 106a odst. 2 a 3 zákona o DPH), platí pro
postup v odvolacím řízení obecná ustanovení § 109 a násl. daňového řádu.
3. Rozhodnutí o změně statusu
Plátce, který se na základě rozhodnutí správce daně stal nespolehlivým plátcem,
může podat ke správci daně žádost o vydání rozhodnutí, že již není nespolehlivým
plátcem (dále jen „žádost“). Tuto žádost může plátce poprvé podat nejdříve po
uplynutí 1 roku ode dne nabytí právní moci rozhodnutí, kterým správce daně rozhodl
o tom, že plátce je nespolehlivým plátcem.
Správce daně žádosti vyhoví a rozhodne, že již plátce není nespolehlivým plátcem,
pokud plátce po dobu 1 roku závažným způsobem neporušil své povinnosti vztahující
se ke správě daně (§ 106a odst. 5 zákona o DPH), resp. pokud plátce nenaplnil
žádnou ze skutečností vymezených v bodě 1.
Pokud plátce naopak nesplní výše zmíněnou podmínku uvedenou v ust. § 106a odst.
5 zákona o DPH, správce daně žádost zamítne. Plátce pak může podat žádost
znovu resp. opakovaně, vždy ale nejdříve po uplynutí 1 roku ode dne nabytí právní
moci rozhodnutí, kterým správce daně zamítl původní resp. předchozí žádost
(§ 106a odst. 4 písm. b) zákona o DPH).
4. Zdaňovací období nespolehlivého plátce
Plátce, který je podle pravomocného, resp. účinného rozhodnutí správce daně
nespolehlivým plátcem, se nemůže ve smyslu ustanovení § 99a zákona o DPH
rozhodnout, že jeho zdaňovacím obdobím pro příslušný kalendářní rok je kalendářní
čtvrtletí.
5. Ručení za daň nezaplacenou nespolehlivým plátcem
Příjemce zdanitelného plnění ručí za nezaplacenou daň z tohoto plnění, pokud je
v okamžiku jeho uskutečnění o poskytovateli zdanitelného plnění zveřejněna
způsobem umožňujícím dálkový přístup skutečnost, že je nespolehlivým plátcem
(§ 109 odst. 3 zákona o DPH).
Povinnost správce daně zveřejnit tímto způsobem informaci o tom, že plátce buď je,
nebo není nespolehlivým plátce vyplývá z ust. § 106a odst. 6 zákona o DPH.
Informace je takto zveřejňována vedle dalších údajů z registru plátců na internetové
adrese:
http://adisreg.mfcr.cz/cgi-bin/adis/idph/int_dp_prij.cgi?ZPRAC=FDPHI1&poc_dic=2
Pro možnost aplikace institutu ručení je rozhodující datum zveřejnění informace
o tom, že plátce je nespolehlivým plátcem.
Obchodování s plátcem, o kterém bylo ve smyslu této Informace rozhodnuto,
že je nespolehlivým, s sebou tedy nese riziko ručení, potažmo povinnost
uhradit případně nespolehlivým plátcem nezaplacenou daň.
Riziko vzniku ručení a povinnosti úhrady daně za nespolehlivého plátce lze
prakticky zcela eliminovat využitím možnosti dané v ust. § 109a zákona o DPH.
Tam upravený zvláštní způsob zajištění daně v podstatě říká, že příjemce, který
uhradí správci daně za poskytovatele (zde za nespolehlivého plátce) DPH
související se zdanitelným plněním přijímaným od dotčeného rizikového plátce,
se ve vztahu k tomuto plnění nikdy nemůže dostat do postavení ručitele.
Pokud se tedy plátce chce vyvarovat ručení za nespolehlivého plátce má podle
zmíněného ustanovení možnost provést úhradu DPH přímo na účet správce
daně (v bližším viz též Informace GFŘ k institutu ručení podle zákona o DPH ve
znění po novele zákona od 1. 1. 2013, č.j. 3308/13/7001-21002-012287).
V Praze dne 21.8.2014
Ing. Jiří Fojtík, v. r.
ředitel sekce
...zpět na seznam aktualit