Novinky
11.12.2024Nová výše minimálních záloh OSVČ 2025Zvýšení minimální zálohy OSVČ na zdravotní pojištění (od ledna 2025!)
S účinností od 1.1.2025 se zvyšuje minimální záloha na zdravotní pojištění takto:
Minimální záloha na zdravotní |
02.10.2024Informace Finanční správy ČR v souvislosti s živelní pohromou (povodně a záplavy), která zasáhla území ČRV souvislosti s živelní pohromou (povodně a záplavy), která zasáhla území ČR v září 2024, Finanční správa České republiky (dále též „FS“) sděluje:
Pracovníci finančních úřadů budou k dispozici pro případné |
05.01.2024Podpora zajištění na stáří - daňové úlevyVe Sbírce zákonů byl vyhlášen Zákon č. 462/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s rozvojem finančního trhu a s podporou zajištění na stáří
Daně |
Aktuality
Nacházíte se zde: AktualityPokyn MF ČR o stanovení lhůt při správě daní
22.08.2014
POKYN č. MF-4
o stanovení lhůt při správě daní
Č.j.: MF-111307/2013/39
S ohledem na ustanovení § 38 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších
přepisů (dále jen „daňový řád“), kdy jsou osoby zúčastněné na správě daní oprávněny
při porušení zásady postupovat v řízení bez zbytečných průtahů (§ 7 odst. 1 daňového řádu)
domoci se nápravy tím, že upozorní na porušení této zásady správce daně nejblíže
nadřízeného správci daně, který výše uvedenou zásadu porušil, a z důvodu vyřizování podání
osob zúčastněných na správě daní v přiměřených lhůtách, zejména s přihlédnutím k principům
„dobré správy“, stanovím pro věcně příslušné útvary Ministerstva financí, orgány Finanční
správy České republiky a orgány Celní správy České republiky (dále jen „správní orgán“)
k vyřízení podání osob zúčastněných na správě daní lhůty:
I.
Délka lhůt
Při vyřizování níže specifikovaných podání osob zúčastněných na správě daní stanovuji
následující lhůty:
1. 6 měsíců
a) pro vydání rozhodnutí o odvolání dle ustanovení § 116 odst. 1 daňového řádu
s výjimkou případů uvedených v bodu 2 písm. d),
b) pro vydání rozhodnutí o povolení obnovy řízení nebo rozhodnutí o zamítnutí obnovy
řízení dle ustanovení § 119 odst. 1 daňového řádu,
c) pro vydání rozhodnutí ve věci obnovy řízení dle ustanovení § 120 odst. 4 daňového
řádu,
d) pro vydání rozhodnutí o prominutí daně nebo příslušenství daně dle ustanovení § 259
daňového řádu, s výjimkou případů, ve kterých je oprávněn rozhodnout ministr financí
podle ust. § 260 daňového řádu.
2. 3 měsíce
a) pro vydání rozhodnutí o delegaci místní příslušnosti či rozhodnutí o zrušení, změně nebo
potvrzení delegace dle ustanovení § 18 daňového řádu,
b) pro vydání rozhodnutí o vyloučení úřední osoby dle ustanovení § 77 daňového řádu,
c) pro vydání rozhodnutí o odvolání dle ustanovení § 113 odst. 1 písm. a) a b) daňového
řádu,
d) pro vydání rozhodnutí o odvolání dle ustanovení § 116 odst. 1 daňového řádu proti
rozhodnutím o atrakci dle ustanovení § 19 daňového řádu a o záznamní povinnosti
dle ustanovení § 97 daňového řádu,
e) pro vydání rozhodnutí o závazném posouzení dle ustanovení § 132 odst. 1 daňového
řádu za podmínek vymezených ve zvláštním zákoně, pokud zvláštní zákon nestanoví
jinak,
f) pro vydání rozhodnutí o námitce dle ustanovení § 159 odst. 3 daňového řádu,
g) pro vydání rozhodnutí o přijetí ručení třetí osoby dle ustanovení § 173 odst. 1 daňového
řádu.
3. 30 dnů
a) pro vydání rozhodnutí o navrácení lhůty v předešlý stav dle ustanovení § 37 odst. 2
daňového řádu,
b) pro vydání rozhodnutí o vyslovení neúčinnosti doručení dle ustanovení § 48 odst. 3
daňového řádu,
c) pro vydání rozhodnutí o opravě zřejmých nesprávností dle ustanovení § 104 odst. 1
daňového řádu,
d) pro vydání rozhodnutí o prohlášení nicotnosti rozhodnutí dle ustanovení § 105 daňového
řádu,
e) pro vydání rozhodnutí o odvolání dle ustanovení § 113 odst. 1 písm. c) daňového řádu,
f) pro vydání rozhodnutí o přijetí finanční záruky dle ustanovení § 173 odst. 2 daňového
řádu,
g) pro vydání rozhodnutí o stanovení záloh dle ustanovení § 174 odst. 5 a 6 daňového řádu,
h) pro vydání rozhodnutí o odložení daňové exekuce a pro vydání rozhodnutí, kterým se
daňová exekuce zcela zastaví, dle ustanovení § 181 odst. 1, 2 daňového řádu,
i) pro vydání rozhodnutí o snížení výše částky, která má být sražena v příslušném
výplatním období ze mzdy dlužníka dle ustanovení § 187 odst. 3 daňového řádu,
j) pro vydání rozhodnutí o žádosti o prodloužení lhůty k úhradě nejvyššího dražebního
podání dle ustanovení § 226 odst. 1 daňového řádu,
k) pro vydání rozhodnutí o rozvrhu výtěžku dražby dle ustanovení § 230 odst. 1 daňového
řádu,
l) pro vydání rozhodnutí o stížnosti na postup plátce daně dle ustanovení § 237 odst. 4
daňového řádu,
m) pro vydání rozhodnutí o potvrzení postavení právního nástupce dle ustanovení § 240
odst. 1 daňového řádu.
II.
Běh lhůt
1. Lhůty stanovené tímto pokynem se počítají ode dne doručení podání osoby zúčastněné
na správě daní správnímu orgánu. Výjimkou je případ vydání rozhodnutí ve věci obnovy
řízení dle ustanovení § 120 odst. 4 daňového řádu – čl. I bod 1 písm. c), kdy jsou lhůty
počítány ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o povolení obnovy řízení. V případě
vrácení odvolání nadřízeným správním orgánem nižšímu správnímu orgánu (ustanovení
§ 116 odst. 3 daňového řádu) k vydání rozhodnutí dle čl. I bod 2 písm. c) a čl. I bod 3
písm. e) se lhůty počítají ode dne, kdy je odvolání vráceno. Dojde-li ke zrušení rozhodnutí
ve správním soudnictví a vrácení věci správci daně k dalšímu řízení, běží lhůty stanovené
v čl. I pro vydání nového rozhodnutí ve věci znovu ode dne, kdy se správci daně vrátí
od soudu spisový materiál. Jestliže není podání doručeno místně příslušnému správnímu
orgánu, prodlužují se lhůty stanovené čl. I o jeden měsíc.
2. Běh lhůt se staví dle ustanovení § 34 daňového řádu ode dne vydání rozhodnutí, kterým
správce daně vyzývá osobu zúčastněnou na správě daní k součinnosti, do dne, kdy dojde
k požadované součinnosti, tj. do dne obdržení podání správcem daně. Do běhu
stanovených lhůt se nezapočítává doba dožádání podle ustanovení § 17 daňového řádu
a doba ode dne vydání rozhodnutí o atrakci dle § 19 daňového řádu do nabytí právní moci
tohoto rozhodnutí. Běh lhůt se staví i po dobu soustřeďování či doplňování stanovisek
a podkladů od osob zúčastněných na správě daní nebo ostatních správců daní, která jsou
nezbytná pro vyřízení podání. Dále se do běhu lhůt nezapočítává doba od odeslání výzvy
k zaplacení správního poplatku do uplynutí doby určené k úhradě správního poplatku
a rovněž se nezapočítává lhůta řízení projednávání o opravném prostředku, bude-li toto
rozhodnutí podkladem pro vydání jiného rozhodnutí, např. čl. I bod 3 písm. h). Lhůty
stanovené podle čl. I neběží též po dobu řízení o otázce, o níž je příslušný rozhodnout
soud. Dále se běh lhůt staví při mezinárodním dožádání informací podle ustanovení § 9
odst. 2 zákona č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších
souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a to ode dne odeslání dožádání do dne
obdržení odpovědi na dožádání od příslušného úřadu smluvního státu. Ke stavění běhu lhůt
může dojít i opakovaně.
3. V případě, že je pro vyřízení věci ministrem financí zřízena komise, běh lhůt se staví
po dobu projednání v této komisi.
4. Je-li podání osobou zúčastněnou na správě daní doplněno a toto doplnění je správci daně
doručeno jeden měsíc a méně před uplynutím lhůty stanovené podle čl. I, příp. prodloužené
podle tohoto čl. bod 5 až 7, lhůta pro vyřízení se prodlužuje o jeden měsíc ode dne
doručení doplnění správnímu orgánu příslušnému k rozhodnutí. Obdobně se postupuje při
opakovaném doplnění.
5. Ve složitých a odůvodněných případech může lhůty stanovené podle čl. I bodu 1, bodu 2
písm. a) až e) a bodu 3 písm. a) až e) prodlužovat nejblíže nadřízený správní orgán,
v případě žádosti věcně příslušného odboru Generálního finančního ředitelství jeho
generální ředitel, v případě žádosti věcně příslušného odboru Generálního ředitelství cel
jeho generální ředitel a v případě žádosti útvaru Ministerstva financí věcně příslušný
náměstek ministra, nejvýše na dvojnásobek původní lhůty k vyřízení.
6. Ve složitých a odůvodněných případech může lhůty stanovené podle čl. I bodu 2 písm. f)
a g) a bodu 3 písm. f) až m) prodlužovat ředitel orgánu Finanční správy České republiky
a ředitel orgánu Celní správy České republiky příslušného k rozhodnutí, nejvýše
na dvojnásobek původní lhůty k vyřízení.
7. V mimořádných a odůvodněných případech, zejména u případů s mezinárodním prvkem,
může věcně příslušný útvar Ministerstva financí dále prodlužovat původní lhůty k vyřízení
i nad rámec shora stanovených lhůt, pokud k vyřízení nestačila již lhůta prodloužená.
Prodloužil-li lhůtu podle bodu 5 generální ředitel Generálního finančního ředitelství nebo
generální ředitel Generálního ředitelství cel, prodlouží lhůtu příslušný náměstek ministra.
Prodloužil-li lhůtu podle bodu 5 náměstek ministra, je k dalšímu prodloužení příslušný
ministr.
8. Běh výše uvedených lhůt je limitován podle povahy řízení prekluzivní lhůtou podle
ustanovení § 148 daňového řádu, popř. lhůtou stanovenou zvláštním zákonem (např. § 44a
odst. 9 zákona č. 218/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů atd.). Dále je běh lhůt
limitován podle povahy řízení také lhůtou obsaženou v ustanovení § 160 daňového řádu.
III.
Přechodná, závěrečná a zrušovací ustanovení
1. Lhůty stanovené tímto pokynem se použijí u všech daňových řízení zahájených ode dne
nabytí účinnosti tohoto pokynu a u neukončených daňových řízení, zahájených přede dnem
nabytí účinnosti tohoto pokynu, u kterých se postupovalo dle Pokynu č. MF-1.
2. Do běhu lhůt stanovených tímto pokynem se u neukončených daňových řízení, zahájených
přede dnem nabytí účinnosti tohoto pokynu, započte též doba, která uplynula ode dne zahájení
těchto řízení do dne předcházejícímu dni nabytí účinnosti tohoto pokynu.
3. Zrušuje se Pokyn č. MF-1 o stanovení lhůt při správě daní č. j. MF-96484/2012/904.
4. Tento pokyn nabývá účinnosti dnem 1. září 2014.
Ing. Andrej Babiš, v.r.
ministr financí
...zpět na seznam aktualit